بهترین مک برای ویرایش عکس 2022

1
شهریور 1401
زمان تقریبی مطالعه این مطلب حدود 14 دقیقه
0 نظر 1125 بازدید

بهترین مک برای ویرایش عکس 2022

آیا نمی‌دانید کدام مک یا مک‌بوک برای ویرایش عکس بهتر است، یا چرا عکاسان از مک استفاده می‌کنند؟ ما در اینجا به شما کمک خواهیم کرد تا مک مناسبی را برای کارهای ویرایش تصویر یا نیازهای فتوشاپی خود انتخاب کنید. با سافت مک همراه باشید.

-----

 

با وجود دوربین‌های جدید که فایل‌هایی حجیم با سطوح فوق‌العاده‌ای از جزئیات را تولید می‌کنند، عکاسی می‌تواند هنر پرزحمتی باشد. اما اگر بخواهید این تصاویر را به گونه‌ای ویرایش کنید که هر چه بهتر به نظر برسند، باید به دنبال کدام مک باشید؟

ما در این مقاله نگاهی به بهترین مک برای ویرایش عکس و همچنین برخی از لوازم اضافی که برای ارتقاء سطح عکاسی دیجیتال خود نیاز دارید، خواهیم انداخت.

 

چرا عکاسان مک را ترجیح می‌دهند

در روزهای اولیه عکاسی دیجیتالی، وقتی نوبت به ویرایش عکس می‌رسید، مک‌ها در این زمینه نسبت به PCها برتری داشتند. این به لطف مدیریت بهتر رنگ‌ها و در سال‌های اولیه به لطف وجود فتوشاپ بود که تا سال 1993 فقط در مک در دسترس بود.

به لطف این شروع اولیه، مک‌ها به ابزار مورد علاقه عکاسان تبدیل شدند، و حتی با وجود اینکه نرم‌افزار ویرایش عکس موجود امروز در همه پلتفرم‌ها در دسترس است، باز هم مک‌های اپل همچنان مورد علاقه عکاسان هستند.

در بخش‌های مختلف زیر به مشخصاتی خواهیم پرداخت که مک را به انتخابی عالی برای عکاسان تبدیل می‌کند. همچنین تغییراتی که در صفحه نمایش‌های اپل ایجاد خواهد شد را مورد بحث قرار خواهیم داد و توضیح می‌دهیم که حرکت اپل از اینتل به پردازنده‌های مبتنی بر ARM برای عکاسان چه معنایی دارد.

همچنین بخوانید: آموزش نصب فتوشاپ در مک

بهترین مک برای ویرایش عکس 2022

 

بهترین پیکربندی مک برای عکاسان

قبل از اینکه به شما بگوییم که به نظر ما بهترین مک و مک‌بوک برای عکاسان کدام است، آنچه را که شما از نظر مشخصات به آن نیاز دارید بررسی خواهیم کرد. در اینجا مواردی که باید هنگام انتخاب خود در نظر داشته باشید آورده شده است:

 

صفحه نمایش

یکی از دلایلی که مک‌ها انتخابی عالی برای عکاسان امروزی هستند، دقت رنگ بالا و کیفیت عالی صفحه نمایش آنها است. به عنوان مثال، یک صفحه نمایش 4.5K در آی‌مک 24 اینچی و یک صفحه نمایش 5K در آی‌مک 27 اینچی وجود دارد، اما اپل عرضه این مدل را در مارس 2022 متوقف کرد و هنوز مشخص نیست که آیا آی‌مک دیگری با صفحه نمایش بزرگ‌تر وجود خواهد داشت یا خیر.

صفحه نمایش‌های با کیفیت عالی فقط مختص آی‌مک نیستند. اگر یک مک می‌خواهید که بتوانید آن را با خود حمل کنید - به گونه‌ای که بتوانید عکس‌ها را زمانی که در محل هستید ویرایش کنید - پس باید یک مک‌بوک پرو را در نظر داشته باشید.

مک‌بوک پرو 14 اینچ که در سال 2021 معرفی شد، یک صفحه نمایش عالی 3.024 در 1.964 (یعنی 5.9 میلیون پیکسل) دارد. مک‌بوک پرو 16 اینچی پیکسل‌های بیشتری (یعنی 7.7 میلیون پیکسل) دارد. در واقع اپل ادعا می‌کند که صفحه نمایش مک‌بوک پرو 2021 بهترین صفحه نمایش نوت‌بوک جهان است.

این یک صفحه نمایش Liquid Retina XDR با محدوده دینامیکی فوق‌العاده است. طبق گفته اپل: روشنایی 1000 نیت و حداکثر روشنایی 1600 نیت. همچنین یک نسبت کنتراست 1.000.000:1 نیز وجود دارد که می‌تواند امکان نمایش جزئیات بیشتر در سایه‌ها، مشکی‌های عمیق‌تر و رنگ‌های زنده‌تر را امکانپذیر کند.

اما نکته‌ی مهم در مورد صفحه نمایش مک‌بوک پرو 14 اینچ و 16 اینچ این است که پروموشن (ProMotion) را به مک می‌آورد. پروموشن ابتدا بر روی آیپد پرو و آیفون 13 پرو عرضه شد و نرخ تازه‌سازی تطبیقی را تا 120 هرتز ارائه می‌کند (به این معنی که می‌تواند تصاویر را 120 بار در ثانیه بازخوانی کند). با این حال، همچنین می‌تواند این نرخ تازه‌سازی را بسته به آنچه مورد نیاز است تغییر دهد، که حاصل آن صرفه‌جویی در مصرف باتری است.

اگر پیکسل‌های بیشتری می‌خواهید، همیشه می‌توانید یک صفحه نمایش 5K یا 6K جداگانه را برای استفاده با مک‌بوک خود به آن وصل کنید. در این صورت هر مک‌ی می‌تواند یک انتخاب عالی برای ویرایش عکس باشد. در مارس 2022 اپل استودیو دیسپلی (Studio Display) 27 اینچی (1.599 دلار) را معرفی کرد تا به صفحه نمایش 32 اینچی Pro Display XDR (4.999 دلار) خود بپیوندد. با این حال، لازم نیست که برای یک صفحه نمایش مناسب تا این اندازه هزینه کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد استفاده از نمایشگر دوم در مک، نگاهی به مقاله دیگر ما با عنوان «روش استفاده از صفحه نمایش دوم با یک مک» بیندازید.

 

پردازنده

تقریباً دو سال از زمانی که اپل اعلام کرد که از پردازنده‌های اینتلی به استفاده از پردازنده‌های اپل سیلیکونی خود روی می‌آورد می‌گذرد. اپل در بسیاری  مک‌های خود از این سیلیکون جدید استفاده کرده است و M1، M1 Pro، M1 Max و M1 Ultra را با گزینه‌های مختلف CPU و GPU معرفی کرده است. به جرأت می‌توان گفت که این تغییر یک تغییر فوق‌العاده مثبت بوده است.

در ابتدا پردازنده 8 هسته‌ای M1 را داشتیم که ثابت کرد به خوبی گزینه‌های پیشرفته اینتل است. یکی از مزایای عکاسانی که از M1 استفاده می‌کنند این است که از 8 هسته CPU، چهار هسته عملکردی و چهار هسته‌ی آن بازدهی هستند. این بدان معناست که اگر شما در حال ویرایش یک تصویر RAW هستید و مک شما در حال ایندکس کردن کتابخانه عکس شما در پس‌زمینه است، نباید با کُندی سرعت مواجه شوید، زیرا وظایف به کارآمدترین روش بین هسته‌ها تقسیم می‌شوند.

سپس M1 Pro و M1 Max با مک‌بوک پرو 14 اینچ و 16 اینچ در سال 2021 وارد بازار شدند. این گزینه‌های پردازنده تقویت شده، هسته‌های CPU و GPU بیشتری را به ارمغان آوردند.

سپس در مارس 2022 اپل M1 Ultra را به این گروه اضافه کرد. این تراشه ترکیبی از دو تراشه M1 Max با دو برابر تعداد هسته‌های CPU و GPU و پشتیبانی از دو برابر حافظه مشترک (RAM) است. M1 Max گزینه‌ای برای مک استودیو است.

همچنین بخوانید:

تراشه M1 و فراتر از آن: هرآنچه باید در مورد تراشه‌های بومی مک اپل بدانید

راهنمای تراشه M1 (تراشه‌های M1 و M1 Pro و M1 Max و M1 Ultra)

Geekbench 5 مک‌های M1

بهترین مک برای ویرایش عکس 2022

بهترین مک برای ویرایش عکس 2022

Geekbench 5 مک‌های M1 Max / M1 Pro / M1 Ultra

بهترین مک برای ویرایش عکس 2022

بهترین مک برای ویرایش عکس 2022

بهترین مک برای ویرایش عکس 2022

 

گرافیک

یکی از معایب مک‌های M1 در مقایسه با گزینه‌های M1 Pro و M1 Max و M1 Ultra تعداد هسته‌های گرافیکی است، اما بدیهی است که ظرفیت گرافیکی اضافی هزینه‌ی بیشتری نیز به همراه دارد.

در حالی که گرافیک‌های 8 هسته‌ای M1 خود را در مقابل گرافیک یکپارچه اینتل در نسخه‌های قبلی خود ثابت کرده‌اند، اگر با تصاویری با رزولوشن بسیار بالا کار می‌کنید، ممکن است از قبل گرافیک‌های مجزا را در نظر گرفته باشید. حداقل قبل از معرفی مک‌بوک پرو 14 و 16 اینچی در سال 2021 چنین بود.

این مدل‌های جدید مک‌بوک پرو گزینه پردازنده گرافیکی 32 هسته‌ای دارند (اگر چه یک پردازنده گرافیکی 16 هسته‌ای در M1 Pro یا یک گزینه 14 هسته‌ای ارزان‌تر نیز وجود دارد). اینها خود را در مقابل گرافیک‌های مجزایی که قبلاً در مک‌بوک پرو 16 اینچی و آی‌مک 27 اینچی یافت می‌شدند، ثابت کرده‌اند.

نمودارهای زیر نشان می‌دهد که گرافیک این مک‌های جدید چقدر خوب عمل می‌کند.

بنچمارک‌های Geekbench 5 Compute

بهترین مک برای ویرایش عکس 2022

بهترین مک برای ویرایش عکس 2022

Geekbench 5 OpenCL Compute

بهترین مک برای ویرایش عکس 2022

 

رم (RAM)

ارتقاء رم (معروف به حافظه مشترک / Unified Memory) در هر مک‌ی که دارای تراشه‌های سری M1 است امکانپذیر نیست. بنابراین باید مطمئن شوید که یک مک با حافظه کافی برای نیازهای خود خریداری می‌کنید.

این مسئله وجود یک نقطه ضعف خاص را در تراشه M1 نشان می‌دهد، شما نمی‌توانید بیش از 16 گیگابایت حافظه مشترک در مدل‌های M1 داشته باشید. در مقایسه، M1 Pro می‌تواند 32 گیگابایت، M1 Max می‌تواند 64 گیگابایت و M1 Ultra می‌تواند 128 گیگابایت رم را پشتیبانی کنند.

البته رم 16 گیگابایتی باید زیاد باشد. رم در یک مک M1 متفاوت از رم در یک مک اینتلی کار می‌کند. رم در مک M1 به عنوان حافظه مشترک شناخته می‌شود و هر زمان که نیاز باشد می‌توان به هسته‌های گرافیکی و پردازنده دسترسی پیدا کرد.

اما اگر فکر می‌کنید که به بیش از 16 گیگابایت رم نیاز دارید، پس راه‌حل شما M1 Pro یا M1 Max یا M1 Ultra خواهد بود.

همچنین بخوانید: با مک‌های M1، حافظه آن چیزی نیست که قبلاً بود

 

فضای ذخیره‌سازی

به عنوان یک عکاس، داشتن فضای کافی برای ذخیره کردن کتابخانه تصویری گسترده‌ی خودتان احتمالاً یکی از الزامات کلیدی شما خواهد بود. اگر چه ممکن است به این نتیجه برسید که گزینه‌های ذخیره‌سازی ابری یا فضای ذخیره‌سازی اکسترنال مقرون‌به‌صرفه برای شما مناسب است. در این مورد بخوانید:

بهترین سرویس‌های ذخیره‌سازی ابری برای مک

بهترین برنامه‌های ذخیره‌سازی ابری برای آیفون 2020

آیکلود در مقایسه با پی‌کلود: بهترین سرویس ذخیره‌سازی ابری کدام است؟

ما پیشنهاد می‌کنیم که حداقل ظرفیت ذخیره‌سازی 512 گیگابایتی در نظر گرفته شود؛ که این موضوع، مک‌بوک پرو و مک‌بوک ایر 13 اینچی سطح پایه را از لیست انتخاب حذف می‌کند. اگر بیشتر از این می‌خواهید، مک‌های M1 تا 2 ترابایت اس اس دی را ارائه می‌دهند، در حالی که مک‌بوک پرو 14 اینچ و 16 اینچ و مک استودیو تا 8 ترابایت فضای ذخیره‌سازی را ارائه می‌دهند.

هر چند یک اس اس دی 8 ترابایتی قیمت بسیار بالایی دارد - یک گزینه بهتر ممکن است یک اس اس دی اکسترنال باشد که تا زمانی که از طریق USB C یا Thunderbolt وصل می‌شوید، باید سرعت انتقال معقولی را ارائه دهد.

 

دوام باتری

یکی از آخرین چیزهایی که در صورت استفاده از مک خود برای ویرایش عکس‌ها در هنگام مراجعه به مشتریان بسیار مهم است، دوام شارژ باتری است. در این مورد، مک‌های جدید با پردازنده‌های خود اپل، واقعاً حرف اول را می‌زنند، با مک‌بوک پرو 16 اینچی که باتری آن 21 ساعت دوام می‌آورد - در مقایسه با 11 ساعت در مدل قبلی. در اینجا روش مقایسه دوام باتری در مک‌های فعلی آمده است:

  • مک‌بوک پرو 14 اینچ: تا 17 ساعت
  • مک‌بوک ایر: تا 18 ساعت
  • مک‌بوک پرو 13 اینچ: تا 20 ساعت
  • مک‌بوک پرو 16 اینچ: تا 21 ساعت

 

پورت‌ها

به عنوان یک عکاس، ممکن است آرزومند وجود یک کارتخوان SD در مک خود باشید. خبر فوق‌العاده این است که مک‌بوک پرو 14 اینچی و 16 اینچی و مک استودیو همگی یک کارتخوان SDXD دارند (در مک استودیو UHS-II است).

مک‌بوک‌های 14 اینچ و 16 اینچ نیز سه پورت Thunderbolt 4/USB-C و HDMI و شارژ از طریق یک پورت MagSafe 3 دارند.

مک استودیو چهار پورت Thunderbolt 4 و دو پورت USB-A یا شش پورت Thunderbolt 4 و دو پورت USB-A و دو پورت USB-C اضافی (بسته به مدلی که انتخاب می‌کنید) ارائه می‌دهد. (این پورت‌های Thunderbolt را می‌توان برای USB-C هم استفاده کرد).

بهترین مک برای ویرایش عکس 2022

مک‌بوک پرو M1 و مک‌بوک ایر فقط دو پورت Thunderbolt/USB 4 دارند. ممکن است این تعداد برای نیازهای شما کافی باشد. اما اگر می‌خواهید پورت‌های بیشتری اضافه کنید، مقاله دیگر ما با عنوان «روش افزودن پورت‌های بیشتر به مک‌بوک» را مطالعه کنید.

آی‌مک 24 اینچی بسته به مدلی که انتخاب می‌کنید، پورت‌های متفاوتی دارد. یکی از آنها دو پورت Thunderbolt/USB 4 دارد، در حالی که دیگری دو پورت USB 3 اضافی نیز دارد. اگر چه این مدل کوچک‌تر آی‌مک دیگر کارتخوان ندارد.

مک مینی همچنین دارای مجموعه‌ای از پورت‌ها از جمله دو پورت Thunderbolt/USB 4، دو پورت USB-A و یک پورت HDMI است. با این حال، در حال حاضر مک مینی تنها تراشه M1 را دارد (در کنار یک مدل سرگردان مجهز به اینتل). اگر چه فاقد کارتخوان SDXD ارائه شده در مک استودیو و مدل‌های مک‌بوک پرو 14 اینچ و 16 اینچ است.

بهترین مک برای ویرایش عکس 2022

 

برای ویرایش عکس مک بهتر است یا مک‌بوک؟

انتخاب یک مک برای ویرایش عکس بستگی به روش استفاده شما از دستگاه دارد. آیا می‌خواهید بتوانید عکس‌ها را در زمانی که در حال جابجایی هستید ویرایش کنید یا ترجیح می‌دهد ویرایش‌های خود را در محیط راحت استودیو انجام دهید؟

اگر می‌دانید که نیاز به ویرایش عکس در محیط‌های مختلف دارید، انتخاب شما به وضوح می‌تواند مک‌بوک پرو باشد. اما اگر می‌خواهید یک صفحه نمایش بزرگ برای ویرایش عکس‌ها داشته باشید چه؟ صفحه نمایش 16 اینچی مک‌بوک پرو بزرگ است، اما اگر بر روی تصاویر بزرگ و با رزولوشن بالا کار می‌کنید، ممکن است به این نتیجه برسید که حتی صفحه نمایش 16 اینچی نیز کوچک است. در این صورت عاقلانه است که وقتی پشت میزتان هستید، یک صفحه نمایش دوم را به مک‌بوک خود وصل کنید.

با اینکه اپل دیگر آی‌مک 27 اینچ را به فروش نمی‌رساند، ما به شما پیشنهاد می‌کنیم که باز هم آن را در نظر داشته باشید (ممکن است هنوز هم بتوانید این مک‌های مجهز به پردازنده اینتلی را در برخی نمایندگی‌های اپل پیدا کنید). آی‌مک 24 اینچی صفحه نمایش فوق‌العاده‌ای دارد، اما ما فکر می‌کنیم که M1 به دلیل محدودیت‌های گرافیکی و رم، واقعاً کافی نیست. مک مینی نیز همین مشکل را دارد.

یک کامپیوتر دسکتاپ مک دیگر نیز وجود دارد که می‌توانید در نظر داشته باشید: مک استودیو، که باید برای آن یک صفحه نمایش اکسترنال خریداری کنید (اما ممکن است از قبل یک صفحه نمایش داشته باشید)، ارزان‌ترین راه برای دستیابی به یک M1 Max و همچنین تنها راه برای داشتن یک M1 Ultra را پیش پای شما قرار می‌دهد. با این حال ما فکر می‌کنیم که M1 Pro ممکن است برای نیازهای یک عکاس مناسب‌تر باشد و این فقط در مک‌بوک پرو موجود است.

بر این اساس ما فکر می‌کنیم که یک مک‌بوک پرو بهترین انتخاب برای عکاسان است، اما کدام مدل؟ ادامه مطلب را مطالعه کنید تا متوجه شوید.

 

بهترین مک‌بوک برای ویرایش عکس

تقریباً هر یک از مک‌بوک‌های فعلی برای ویرایش عکس به اندازه کافی مناسب هستند، اما نیازهای شما تعیین می‌کند که بهترین گزینه برای شما کدام است.

اگر شما یک عکاس حرفه‌ای هستید که احتمالاً تصاویر با رزولوشن بالا و RAW را ویرایش می‌کنید، مک‌بوک پرو 16 اینچ با صفحه نمایش بزرگ و پیکربندی قدرتمندش بهترین گزینه خواهد بود.

این واقعیت که این مدل به شما اجازه می‌دهد تا رم خود را تا 64 گیگابایت و فضای ذخیره‌سازی را به حداکثر ظرفیت برسانید، یک امتیاز واقعی برای آن محسوب می‌شود. اگر چه همین امر در مورد مک‌بوک پرو 14 اینچ نیز صدق می‌کند، که می‌تواند راهی برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها باشد، البته اگر به صفحه نمایش بزرگ‌تری نیاز نداشته باشید.

اگر با تصاویر بزرگ کار می‌کنید، گرافیک مک M1 Pro در مقایسه با گرافیک مک‌های M1 می‌تواند یک امتیاز محسوب شود. ممکن است گزینه‌های گرافیک مجزای مک‌های قدیمی‌تر اینتلی را در نظر داشته باشید، اما توصیه ما این است که از اینتل دوری کنید تا مطمئن شوید که برای آینده مجهز هستید. گزینه‌های گرافیکی اپل ثابت کرده‌اند که رقبای شایسته‌ای هستند.

بهترین مک برای ویرایش عکس 2022

اما اگر نیازهای شما کمی کمتر و هزینه‌های شما کمی محدودتر است، مک‌های M1 ثابت کرده‌اند که قدرتمند هستند و همچنان یک انتخاب عالی به شمار می‌آیند.

شما می‌توانید مک‌بوک پرو M1 2020 را انتخاب کنید: مطمئناً یک صفحه نمایش 13 اینچی کوچک‌تر دارد، اما می‌توانید یک صفحه نمایش دوم به آن وصل کرده و در دفتر کار خود از آن استفاده کنید. قابل حمل بودن مطمئناً امتیازی برای مک‌بوک پرو 13 اینچی محسوب می‌شود، اگر چه ما مدل 512 گیگابایتی با رم 16 گیگابایت آن را توصیه می‌کنیم.

بهترین مک برای ویرایش عکس 2022

 

بهترین مک دسکتاپ برای ویرایش عکس

اگر نمی‌خواهید از یک مک‌بوک با صفحه نمایش اکسترنال استفاده کنید، و اگر کارهای ویرایشی خود را به جای اینکه در محل انجام دهید در خانه انجام می‌دهید، گزینه‌های مناسب زیادی از مک‌ها وجود دارند.

همان طور که در بالا ذکر شد، ارزان‌ترین راه برای داشتن یک M1 Max مک استودیو است. در این مورد شما می‌توانید یک مک دسکتاپ M1 Max با پردازنده مرکزی 10 هسته‌ای و پردازنده گرافیکی 24 هسته‌ای، حافظه مشترک 32 گیگابایتی و اس اس دی 512 گیگابایتی را با 1.999 دلار تهیه کنید. مک‌بوک پرو معادل 3.099 دلار قیمت دارد (اگر چه دارای یک اس اس دی 1 ترابایتی است، اما این فقط یک افزایش قیمت 200 دلاری را باعث می‌شود). همراه با داشتن یک صفحه نمایش واقعاً مناسب شما مقدار زیادی پول نیز صرفه‌جویی خواهید کرد.

بهترین مک برای ویرایش عکس 2022

آی‌مک 27 اینچی با صفحه نمایش 5K، گرافیک مجزا و گزینه‌های رم و ذخیره‌سازی ممکن است انتخاب مناسبی برای عکاسان باشد، با این حال اپل در حال حاضر فروش این مک را متوقف کرده است و ما نمی‌دانیم که آیا این شرکت برنامه‌ای برای بروزرسانی آن در آینده دارد یا خیر.

در عین حالی که ممکن است بتوانید به نحوی یک آی‌مک 27 اینچی خریداری کنید، فقط به خاطر داشته باشید که چنین محصولاتی مجهز به پردازنده‌های اینتلی هستند و بنابراین ماندگاری آنها زیاد نیست و خرید آینده‌نگرانه‌ای نخواهد بود.

آی‌مک دیگری که ممکن است بخواهید در نظر داشته باشید، آی‌مک 24 اینچی است که در می 2021 همراه با صفحه نمایش 4.5K عرضه شد. این مک نیز دارای همان مشکل سایر مک‌های M1 است - حداکثر 16 گیگابایت رم و بدون گرافیک مجزا، اما یک صفحه نمایش عالی دارد.

بهترین مک برای ویرایش عکس 2022

یک گزینه مک دسکتاپ دیگر نیز وجود دارد که فکر می‌کنیم باید آن را هم در نظر داشته باشید. مک مینی M1 مدل 2020 با پردازنده M1 و گرافیک مشترک با قیمتی که از 699 دلار شروع می‌شود، اگر چه پیشنهاد می‌کنیم کمی بیشتر هزینه کرده و مدل 512 گیگابایتی آن را تهیه کنید.

طبیعتاً، به دلیل طراحی مک مینی، باید هزینه یک صفحه نمایش اکسترنال مناسب را نیز در نظر داشته باشید.

بهترین مک برای ویرایش عکس 2022

اینها انتخاب‌های ما در مورد بهترین مک‌هایی بود که می‌توانید برای ویرایش عکس استفاده کنید. امیدواریم که مورد استفاده قرار گیرد.

 

 

مطالب مشابه

هنوز نظری برای این مطلب ثبت نشده است، برای ارسال نظر لطفا وارد شوید..

استیو جابز (استیون پال جابز) بنیانگذار اپل
من همانند خیلی از کارهای موثری که انجام داده ایم به موارد بسیاری که انجام نداده ایم افتخار می کنم. ابداع کردن شامل گفتن نه به هزاران مسئله ی گوناگون است.

برنامه‌ها

بازی‌ها

آموزش‌ها

اخبار
F+⌘