ZBrush استانداردهای صنعتی را برای مجسمه سازی و نقاشی دیجیتال تعیین می کند. ویژگیهای آن شما را قادر میسازد تا از برسهای قابل تنظیم برای شکلدهی، بافت و رنگآمیزی خاک رس مجازی در یک محیط بلادرنگ استفاده کنید که بازخورد فوری ارائه میدهد. هنگامی که از ZBrush استفاده میکنید، با همان ابزارهایی که توسط استودیوهای فیلم، توسعهدهندگان بازی، سازندگان اسباببازی/کلکسیون، طراحان جواهرات، طراحان خودرو/هوایی، تصویرگران، تبلیغکنندگان، دانشمندان و دیگر هنرمندان در سراسر جهان استفاده میشوند، قدرت خواهید یافت.
Base Mesh Generation
مانند هر چیز دیگری در زندگی، جایی که میتوانید بروید معمولاً با جایی که شروع میکنید تعیین میشود. داشتن یک مدل تمام شده عالی نیاز به مش پایه با کیفیت دارد. ZBrush زرادخانهای از ابزارها را برای کمک به این کار فراهم میکند و اطمینان میدهد که بدون توجه به آنچه در ذهن دارید، راهی برای دستیابی به پایگاه عالی برای رسیدن به سطح بعدی وجود دارد. شناخته شده ترین این سیستم ها در اینجا توضیح داده شده است.
Sculptris Pro
محدودیت های توزیع چند ضلعی را نادیده بگیرید و به سادگی - مجسمه سازی کنید! Sculptris Pro به صورت پویا چند ضلعی ها را در هر کجا و هر زمان که لازم باشد اضافه کرده و حذف می کند. این کار را در طول حرکت قلم مو شما در یک فرآیند بیدرنگ به نام Tessimation انجام میدهد. این به شما اجازه می دهد تا کاملاً روی ظاهری که می خواهید به دست آورید تمرکز کنید.
Dynamesh
DynaMesh یک راه حل عالی برای مجسمه سازی آزاد است زیرا تمام نیاز به تمرکز بر محدودیت های توپولوژیکی را برطرف می کند. شکل کلی مدل را با فشار دادن یا کشیدن، اضافه کردن قطعات مختلف هندسه برای ترکیب کردن در یک مدل، یا حتی حذف هندسه به روشی مشابه آنچه میتوان با عملیات بولی انجام داد، تغییر دهید. در جایی که Sculptris Pro به صورت پویا مثلثهای مش شما را هنگام مجسمهسازی تنظیم میکند، DynaMesh چند ضلعیهای مدل را بهصورت چهار ضلعی در دستور توزیع مجدد میکند.
Mesh Detailing
چه در ZBrush ایجاد شده باشد و چه از جاهای دیگر وارد شده باشد، هنگامی که مش پایه خود را دارید، زمان شروع جزئیات است. ZBrush دارای مجموعه ای قوی از ابزارها برای انجام این کار است. موارد ذکر شده در زیر فقط نوک کوه یخ هستند.
Sculpting Brushes
گردش کار اصلی برای ایجاد با ZBrush بر اساس سیستمی از براش ها است که می تواند با استفاده از فشار قلم از یک تبلت گرافیکی نیز مدوله شود. ZBrush حس طبیعی یک قلم مو یا ابزار مجسمه سازی واقعی را با استفاده از فشار وارد شده به نوک قلم برای تغییر شکل دیجیتالی شما به روش های مختلف بازتولید می کند. برس هایی برای گیر کردن، حرکت دادن، ساختن سطح، اسکنه کردن در آن، برش دادن مدل و موارد دیگر وجود دارد. حتی می توانید از مدل های سه بعدی دیگر به عنوان برس استفاده کنید و هندسه آنها را در سطح خود قرار دهید.
Noisemaker
ZBrush علاوه بر اینکه میتواند جزئیات را با دست اضافه کند، سیستمی برای تولید جزئیات سطح از طریق الگوهای نویز ارائه میکند. یک نوع جزئیات را انتخاب کنید، چند پارامتر ساده را تنظیم کنید، سپس آن الگو را به طور کامل یا با محدود کردن آن به یک منطقه خاص در مدل خود اعمال کنید. حتی می توانید انواع مختلف نویز را برای ایجاد جلوه های بسیار پیچیده ترکیب کنید. سیستم نویز هم برای کارهای سطح سخت و هم برای جزئیات ارگانیک ایده آل است.
PolyPaint
از آنجایی که ZBrush با دهها میلیون چند ضلعی در زمان واقعی کار میکند، میتوانید مستقیماً روی سطح مدل نقاشی کنید بدون اینکه ابتدا نقشه بافت یا UV اختصاص دهید. این در مقایسه با یک گردش کار استاندارد مزایای قابل توجهی را ارائه می دهد. وضوح نقشه بافت نیازی به تصمیم گیری قبلی ندارد. این به ویژه در صورتی ارزشمند است که متوجه شوید به جزئیات بیشتری در مورد یک منطقه از آنچه فکر میکردید نیاز دارید. به جای رنگ آمیزی مجدد یک نقشه بافت جدید و بزرگتر، می توانید به سادگی جزئیات سطح موجود را به آن نقشه بزرگتر بدون هیچ گونه تغییر کاری منتقل کنید. قبل از شروع این نقاشی حتی نیازی به بازکردن UV ندارید. در واقع، به لطف روشی که ZBrush میتواند جزئیات (هم مجسمهسازی شده و هم نقاشی شده) را از یک مدل به مدل دیگر نشان دهد، میتوانید قبل از اینکه حتی یک شبکه انیمیشن نهایی داشته باشید، یک مدل کاملاً رنگشده داشته باشید. درعوض، میتوانید همه چیز را پس از روشن شدن، به شبکه پایه نهایی کپی کنید.
UV Master
برای ایجاد یا استفاده از یک نقشه بافت، یک مدل ابتدا به UV نیاز دارد. این مختصات دو بعدی هستند که به همه برنامه های سه بعدی می گویند که چگونه یک بافت را روی مدل خود اعمال کنند. با اکثر برنامه ها، ایجاد آن UV ها یک چالش زمان بر بوده است که به سطح بالایی از تخصص فنی نیاز دارد و فضای کمی برای خلاقیت دارد. با UV Master می توانید UV های بسیار کارآمدی را برای مدل خود ایجاد کنید - در بیشتر موارد با یک کلیک. اگر به کنترل بیشتری بر روی این فرآیند خودکار نیاز دارید، ویژگیهایی وجود دارد که مکان قرارگیری درزها را اصلاح میکند یا میزان فضای پیکسلی داده شده به مناطق خاصی از مدل شما را افزایش میدهد. هم بصری و هم سریع است و به شما امکان می دهد با کمترین سر و صدا به خلاقیت بازگردید.
Rendering
چه از ZBrush به تنهایی به عنوان یک ابزار تصویرسازی یا به عنوان بخشی از خط تولید برای انیمیشن استفاده کنید، در برخی مواقع می خواهید کار خود را به دیگران نشان دهید. ZBrush از طریق یک سیستم رندر قدرتمند به نام BPR (بهترین پیش نمایش رندر) این امکان را فراهم می کند.